انواع الفبای ژاپنی ( هیراگانا ، کاتاکانا ، کانجی)

 

با سلام. قراره قبل از شروع آموزش حروف الفبای ژاپنی مقدمه ای در مورد ساختار حروف الفبای ژاپنی حرف بزنیم. زبان ژاپنی متشکل از سه نوع شکل نوشتن به نام های هیراگانا ، کاتاکانا و کانجی هست. در زیر به توضیح کوتاهی از هر یک می پردازیم.

هیراگانا

هیراگانا (به ژاپنی: 平仮名・ひらがな) یکی از دو خط هجانمای زبان ژاپنی است و در کنار کاتاکانا، کانجی و روماجی مولفه‌های اصلیِ سامانه نگارش زبان ژاپنی را تشکیل می‌دهد. هیراگانا و کاتاکانا دو خط هجانما یا کانا در زبان ژاپنی هستند که در آن‌ها هر نویسه یا کاراکتر معرف یک هجا (یا به تعبیر دقیق‌تر یک مورا Mora) است.

چیزی که جالب است درمورد زبان ژاپنی بدانید این هست که زبان ژاپنی هیچ حرف بی صدایی ندارد که به ساکن بخورد (به جز “ن” که از این قاعده مستثنی است). با این حساب هر کانا را می توان حروفی تعبیر کرد که به یک واج صدادار ختم می شود. مانند (آ)

همچنین ببینید :

آموزش هیراگانا درس اول

هیراگانا برای نوشتن واژه‌های بومی ژاپنی که دارای کانجی نیستند یا کانجی آن‌ها کم‌استفاده می شود یا بیش از حد رسمی یا کلماتی که برای بیننده ناشناخته است استفاده می شود. البته باید اشاره کرد حرف ها دنباله ی فعل و صفت و قید به اقتضای زمان و حالت که در جمله تغییر می‌کند به وسیله هیراگانا نمایش داده می شود. برای مثال حرف صفت 早い هایای (سریع)از حرف هیراگانای (ئی) با کانجی (هایا)  ساخته شده است که مشاهده می کنید در کنار هم صفت سریع ساخته شد.

توجه: اگر قصد یادگیری ژاپنی را دارید ، داروما آموزشی جامع و شیرین به زبان فارسی برای شما آماده کرده تا براحتی ژاپنی را فرا گیرید. برای مشاهده روی لینک زیر بزنید:
 رفتن به مسیر یادگیری زبان ژاپنی (ورژن ۲.۰)

 

حروف الفبای ژاپنی

  a i u e o
k
s
t
n
h
m
y    
r
w  
  (N)
توجه: خانه های مشخص شده به رنگ آبی کلماتی هستند که استفاده ای ندارند یا حرفی برای نوشتن آن در زبان ژاپنی وجود ندارد و آن کلمات با ترکیب حروف دیگر ساخته می شوند.

 

کاتاکانا

کاتاکانا (به ژاپنی: 片仮名・カタカナ) هم حروفی مانند هیراگانا را شامل می شود.کاتاکانا به معنای کانای تکه‌تکه است؛ چرا که حروف کاتاکانا از قسمت‌های مختلف کانجی‌ها برداشته شده است. ویژگی حروف کاتاکانا چرخش‌های کوتاه و مستقیم قلم و گوشه‌های تیز است که نوشتن را راحت تر می کند.

کاتاکانا هم مانند هیراگانا از حروف صدادار تشکیل شده به این معنی که هیچ حرفی به ساکن ختم نمی شود(به جز حرف ン که از این قاعده استثنا است).  یعنی حرف (ما) به هیراگانا ま و به کاتاکانا マ نوشته می شود.

پس هر حرف ژاپنی دو نوع روش نوشتن دارد که در مکان های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. از کاتاکانا سیستم زبان ژاپنی برای نوشتن کلمات خارجی وارد زبان ژاپنی شده اند و تقریبا همان گونه تلفظ می شود استفاده می شود.(به جز کلماتی که ریشه ی چینی دارند).

همچنین ببینید :

آموزش کاتاکانا درس اول

به این واژه‌ها در زبان ژاپنی گایرای‌گو (gairaigo, 外来語) می‌گویند. برای مثال میوه ی موز به انگلیسی Banana نوشته می شود. این حرف هنگامی که وارد زبان ژاپنی شد تغیری نکرد و به صورت “بانانا” در زبان ژاپنی تلفظ می شود و این کلمه را با کاتاکانا به صورت バナナ می نویسند.

نمونه ی دیگر کلمه ی تلویزیون => تِرِبی (テレビ) است. نوشتن نام کشورها مثل ایران (イラン) و آمریکا (アメリカ) نیز به این صورت است. استفاده دیگر کاتاکانا برای نوشتن نام‌آواها مثل واق واق (وان‌وان، ワンワン)(صدای سگ است! جالب است بدانید در زبان ژاپنی کودکان به سگ وان وان می گویند مثل زبان فارسی که بچه ها به سگ هاپو می گویند 😀 )   دنگ (دوکان، ドカン) نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

اصطلاحات فنی و علمی همچون نام حیوانات، گیاهان، گونه‌ها ، کانی‌ها و قطعات مکانیکی اغلب به کاتاکانا نوشته می‌شوند.

نام شرکت‌های ژاپنی بیشتر وقت‌ها به کاتاکانا نوشته می‌شود مثل سوزوکی スズキ و تویوتا トヨタ. در تخته اعلان‌ها و تابلوها برای تاکید بیشتر نیز از کاتاکانا استفاده می‌شود مثل ココ کوکو (اینجا) و   ゴミ گومی (زباله).

توجه: اگر قصد یادگیری ژاپنی را دارید ، داروما آموزشی جامع و شیرین به زبان فارسی برای شما آماده کرده تا براحتی ژاپنی را فرا گیرید. برای مشاهده روی لینک زیر بزنید:
 رفتن به مسیر یادگیری زبان ژاپنی (ورژن ۲.۰)

 

حروف الفبای کاتاکانا

  a i u e o
K
S
T
N
H
M
Y    
R
W  
توجه: خانه های مشخص شده به رنگ آبی کلماتی هستند که استفاده ای ندارند یا حرفی برای نوشتن آن در زبان ژاپنی وجود ندارد و آن کلمات با ترکیب حروف دیگر ساخته می شوند.

کانجی

کانجی (به ژاپنی: 漢字) واژه‌نگار حروف چینی است که همراه با هیراگانا (ひらがな, 平仮名)، کاتاکانا (カタカナ, 片仮名)، اعداد هندی-عربی و حروف لاتین (یا روماجی) برای نگارش در سامانه نوین نوشتاری ژاپن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کانجی حرفی تصویری یا واژه‌نگار است. کانجی‌ها در زبان ژاپنی می‌توانند به چند صورت خوانده و تلفظ شوند. معنای لفظی واژه کانجی در زبان ژاپنی نویسه‌های قوم هان است. در زبان چینی نیز کانجی به همین معنا به کار برده شده و به همین صورت نوشته می‌شود اما واژه کانجی در زبان چینی به صورت هانتسو تلفظ می‌شود.

اساس کانجی همان حروف چینی (هانتسو) است که به زبان ژاپنی وارد شده است. با این همه امروز تفاوت‌های مهمی بین حروف چینی و کانجی‌های مورد استفاده در ژاپن وجود دارد. سه عامل در ایجاد این تفاوت‌ها نقش داشته است:
یکی استفاده از کانجی‌هایی است که در خود ژاپن ساخته شده‌اند (国字، Kokuji)؛
دوم معنای تازه یافتن برخی از حروفی است که از چین وارد شده (国訓، Kokkun)
و سوم ساده‌سازی کانجی‌ها در ژاپن پس از جنگ جهانی دوم است.
کشور چین نیز در دهه پنجاه میلادی برای گسترش سوادآموزی اقدام به ساده‌سازی حروف چینی کرد که به نوبه خود باعث افزایش تفاوت در کاراکترهای مورد استفاده در این دو کشور شد. 

نمونه هایی از انواع کانجی
کانجی
روماجی tsuchi ten mizu hi kaze yoru hi
معنی خاک آسمان آب آتش باد شب روز

 

ممنون از شما  دوست  عزیز که این مقاله رو مطالعه کردین. لطفا نظرات خودتون رو با ما درمیون بذارین و اگر قصد یادگیری زبان ژاپنی رو دارین؛ داروما آموزش اولیه ی زبان ژاپنی را تهیه کرده که میتونید از مسیر یادگیری ژاپنی اون رو مشاهده بفرمایید. همچنین اگر نظر و پیشنهادی برای پیشرفت سایت دارین به ما افتخار بدین و باهامون از طریق نظرات درمیون بذارین

Tsubaki
زمانی که خودم با سختی ژاپنی رو یاد گرفتم یا درباره ی ژاپن مطالعه میکردم ، با خودم گفتم چرا من کاری نکنم تا کسانی که مثل منن به کنجکاوی هاشون راحت تر پاسخ ندن؟ این شد که بالاخره موفق شدم داروما رو تاسیس کنم. اینجا شما میتونید هرچیزی درباره ی ژاپن رو پیدا کنید! اگه مشغله ی کاریم بذاره، سعی میکنم زود به زود آپدیت کنم! و اینو بدونین نظرات و استقبال شما رابطه ی مستقیمی با انگیزه ی من برای آپدیت داره. پس یادتون نره حتما نظر بذارین. ممنون
guest
124 دیدگاه
جدیدترین ها
قدیمی ترین ها بیشترین امتیاز داده شده ها
دیدگاه های درون خطی
دیدن همه ی دیدگاه ها
سایکو

سلام سوباکی سان میخواستم بدونم ژاپنی ها اسم هایشان را به چه خطی مینویسند ؟
اگر بخواهم سایکو یاگامی را به ژاپنی بنویسم با چه خطی باید بنویسم؟
ممنون میشم پاسخ بدید

آخرین ادیت 21 روز گذشته توسط سایکو
زهرا

هوم نمیفهمم کدام سیستم برای مکالمه بهتر است؟یا نوشتن؟

اشکان

سلام میشه اسم آوا رو به ژاپنی بنویسید برام با سه مدلی که معرفی کردید

زینب🌸

こんにちは👋💚
خیلی استفاده کردم ممنونم 🙂
سوال دارم اگر امکانش هست به سوالم جواب بدین آیا شما در ژاپن زندگی می کنید؟؟

عاشق انیمه

من از انیمه یاد گرفتم

باکوگو کاتسوکی

ببخشید تلفظ الفبای کانجی رو هم میزارین ؟

باکوگو کاتسوکی

ببخشید مانگا هم میفروشید ؟

آخرین ادیت 3 ماه گذشته توسط باکوگو کاتسوکی
آیلین

ممنون از سایت باحالتون و مطالب خوب و مفیدتون

Rana

واییی ببخشید من چقدر پیام گذاشتم
آخه نشون نمیداد فکر میکردم پیامم پاک شده
ببخشید خواهشا😰

Rana

خیلی ممنون من نتونستم پاک کنم😅

Rana

و یه سوال دیگه
اونیومی و کونیومی چی هستن؟

Rana

سلام ممنون از سایت خوبتون واقعا آدم رو به خودش جذب میکنه!!
یه سوال داشتم چند تا باید کانجی بلد باشیم کلا؟

Rana

ببخشید زیاد سوال کردم

Rana

سلام خسته نباشید ممنون از آموزش های خوبتون.
ببخشید یه سوال داشتم.
من بین یادگیری ژاپنی و چینی موندم کدوم رو یاد بگیرم
خود شما چی پیشنهاد میکنید؟

Rana

ببخشید یه سوال دیگه هم داشتم
کلا یاد گرفتن مکالمه و نوشتن خواندن ژاپنی چقدر طول میکشه؟

Rana

سلام خسته نباشید تشکر میکنم برای آموزش های خوبتون من یه سوال داشتم
که حروف کانجی چقدر هستن؟
یعنی اون هایی که خود ژاپنی ها یاد میگیرن
چون یک بار عرض کرده بودید حروف کانجی به ۱۰۰۰ تا میرسه
سوالم اینه کلا حروف اصلی کانجی که کاربرد بیشتری دارن و باید یاد گرفت چند تا هستن ؟

Rana

どうも

مینا

سلام ممنون از سایت خوبتون یه سوال داشتم کیبورد من حرف تِ رو به اینصورت می نویسه 手
میشه بگید این مال کاتاناکا است یا هیراگانا ؟

Reki

سلام ممنون از زحمتی که کشیدید، اما مشکلی در بعضی از قسمت های مطلب وجود داره، برای مثال هنگام توصیف حروف کاتاکانا شما حرف کا رو به هیراگانا و کاتاکانا نوشتید، اما این اشتباه است، شما از حروف سا استفاده کردید نه کا.
(か (hiragana.ka
(カ(katakana.ka

Nariya

سلام به تسوباکی سان و بقیه دوستان
من تقریبا مدت زیادیه که با داروما اشنا هستم و میخواستم بگم عاااالیه خیلی عالی
واقعا از زحماتتون متشکرم
یک سوال هم دارم اینکه برای پشت سر گذاشتن سطحn5 باید فقط صد تا کانجی شو بلد باشیم یا خیلی بیشتر لازمه؟حدود چند کلمه باید بلد باشم؟

なばき

سلام تسوباکی جان ممنون از اموزش های خوبت واقعا عالی درس میدید
یک سوال داشتم
ژاپنی ها دقیقا در جمله فعل فاعل و مفعول رو در کجا قرار میدن؟
مثل انگلیسی هست؟

Alireza khademi

سلام من در مدت یک هفته الفبا هیراگانا و الفبا کاتاگانا رو بتنهایی یاد گرفتم من مدرک زبان ژاپنی ۲کیو را از دانشگاه توکیو گرفتم بهترین راه یادگیری نوشتن حروف هست و یک حرف را بارها در صفحه ای نوشته این در ذهن ادم میماند و یاد میگیرد هیراگانا برای استفاده در زبان ژاپنی هست و کاتاگانا برای نوشتن لغات خارجی استفاده میشود

بهار

تسوبکی سان کدومشون تو حالت عادی مثل مدارس یا تابلو ها بیشتر به کار میاد؟ و اینکه برای حروف کاتانا و هیراگانا حرف اول رو نفهمیدم از ستون عمودی که ساکن بود اون چی بود؟

Sechiko

チュートリアルをありがとう🙂🥀

علی

سلام اگه بخام به کانجی یه متن در بیارم باید چیکار کنم:(؟

کوساکی

ببخشید که هی سوال میپرسم تسوباکی سان
ولی برای نوشتن و خوندن ژاپنی باید هم هیراگانا یاد گرفت و هم کاتاکانا ؟

اهم

سلام!
ببخشید چجوری میتونیم لغات مخطلف ژاپنی رو حفظ کنیم؟! اپی رو پیشنهاد می کنین؟! و اینکه کانجی رو از کجا یاد بگیریم هرچی تو‌نت میگردم پیدا نمی کنم! و اینکه خیلی ممنون بابت راهنمایی هاتون

کوساکی

اگه جایی در داروما بود که مثل کلاس تلفظ و اسم هر هیراگانا رو میگفت عالی میشد
اگه هست ممنون میشم بگید تسوباکی سان

کوساکی

کون نی چی وا تسوباکی سان
من زیاد با هیراگانا ها آشنا نیستم و تازه شروع کردم برای همین میخواستم ببینم راهی نیست که ما هر هیراگانا رو جداگانه بشناسیم و تمرین کنیم 🤔
آریگاتو گوزایماس 🙏🏻

کوساکی

اوهایو تسوباکی سان ☆
خیلی خوبه ♡
آریگاتو 🙏🏻

Koosaki

Ohayo Tsobaki sun
Area Gato

Helen

سلام، وقتتون بخیر تسوباکی سان عزیز🌹
میشه لطف کنید بگید تعداد کل حروف کانجی دقیقا چقدره؟؟🙏

Helen

سلامی دوباره .
سپاس فراوان بابت راهنمایی هاتون
واقعا ممنونم🌹🌸🙏🌹🌸🙏

Helen

سلام تسوباکی سان عزیز. خیلی خیلی ممنون بابت سایت فوق العاده عالیتون، حرف نداره.واقعا نتونستم جمله ای پیدا کنم که خوبی سایتتون رو کامل بیان کنه فقط میتونم بگم عاااااااااااااااااااااااااالللللللللللللللللللللللللییییییییییییییییییییهههههههههههههههه.خسته نباشید میگم بهتون بابت سایتی به این خوبی. من به زبان ژاپنی علاقه بسیار زیادی دارم و کلی توی اینترنت گشتم تا تونستم سایتی به این خوبی پیدا کنم،هیچ سایت دیگه ای مثل سایت شما انقدر خوب و دقیق توضیح نمیده.
من مدت خیلی کوتاهی هست که یادگیری زبان ژاپنی رو شروع کردم و دوتا سوال داشتم اونم اینکه: ۱-زبان ژاپنی هم مثل انگلیسی از چپ به راست نوشته میشه؟؟؟۲-خطوط دفاتر ژاپنی به چه صورته، منظورم اینه که مثل فارسی یک خطیه یا مثل انگلیسی دو خطیه یا کلا جور دیگه ای هست؟؟؟
فقط یه ایراد خیلی کوچیک توی سایتتون هست. اگر بتونید اون رو برطرف کنید خیلی خوب میشه، قسمت آموزش حروف الفبا یک بخشی رو گذاشتید به اسم اشتباهات رایج در نوشتن حروف. اگر امکانش هست برای اشتباهات توضیح کوتاهی بنویسید که بهتر متوجه بشیم و دیگه اون اشتباه رو نداشته باشیم. ممنون میشم.

Helen

سلام و خسته نباشید.خیلی ممنون بات پاسخ گویی و توضیحات کاملتون.
۱- در زبان ژاپنی مثل زبان فارسی هم جملات کتابی و گفتاری دارن؟؟؟ به طور مثال در زبان فارسی به کتابی میگیم « این چیست؟ » اما به گفتاری میگیم « این چیه؟ ». زبان ژاپنی هم همچین چیزی داره؟
۲- چرا یه سری جا ها برای صدا زدن یک نفر بعد از آوُردن اسم اون شخص واژه « کو » رو میارن؟؟؟ از کجا باید بدونیم چه زمانی این واژه زو استفاده کنیم؟؟؟
۳-چرا بعضی کلمات هم به هیراگانا و کاتاکانا نوشته میشن هم به کانجی؟؟؟

Helen

سلام.
سپاس فراوان از شما که انقدر به سوالات خوب و سریع پاسخ میدید.خیلی خیلی ممنون.