نحوه پوشیدن کیمونو

پوشیدن کیمونو، خود،‌ هنر است.از آنجایی که پوشیدن کیمونو به مهارت خاصی نیاز دارد، وظیفه آموزش آنها به عهده پدربزرگ ها و مادربزرگ های خانواده ها است. امروزه مدارسی مخصوص در ژاپن وجود دارد که شیوه پوشیدن کیمونو و آداب معاشرت خاص آن را به علاقه مندان تعلیم می دهند. هر جهانگردی که به ژاپن سفر می کند بازدید از یکی از این مدارس را در فهرست کارهای خود قرار می دهد


نوع آرایش مو و شیوه گره زدن شال های پهن کیمونو، زنان و دختران ژاپنی را از یکدیگر متمایز می کند. امروزه، حتی مدرسه‌هایی هستند که پوشیدن کیمونو را آموزش می‌دهند. از زیر کیمونو معمولا زیرجامه‌ای می‌پوشند که یقه‌اش از زیر کیمونو دیده می‌شود. این زیرپوش را جوبان (Juban) نام نهاده‌اند. امروزه زنان جامه‌ای از زیر می‌پوشند به‌نام اری‌سوگاتا (Eri Sugata) که خنک‌تر است.

جلوی کیمونو باز است و معمولا از چپ به راست دور بدن را می‌پوشاند. به دیگر بیان تکه چپ آن روی قسمت راست قرار می‌گیرد.
کیمونو گاهی هم از راست به چپ به تن می‌شود، به‌ویژه هنگام مراسم تدفین. شالی نیز دور بدن بسته می‌شود که کیمونو را محکم نگاه می‌دارد. این شال را اُبی (obi) نام نهاده‌اند.
کیمونو را معمولا با پای‌افزارهای سنتی می‌پوشند؛ مانند گتا (geta) یا زوری  (zori) که از چوپ ساخته می‌شود.

جورابی که با کیمونو می‌پوشند تابی (tabi) نام دارد که شکافی در پنجه پای آن دیده می‌شود. زیر کیمونو هم کیمونوی کوچکتری به‌عنوان لباس زیر پوشیده می‌شود که ناگاجوبان (nagajuban) خوانده می‌شود.

مراحل پوشیدن کیمونو :

  1. نخست، جوراب‌های سفید رنگ تابی را بپوشید، چرا که پا کردن جوراب پس از پوشیدن کیمونو و بستن اوبی کار آسانی نخواهد بود.
  2. زیرپوش جوبان را که از کتان سفید ساخته شده تن کنید.
  3. کیمونو را به تن کنید. معمولا، نخست تکه راست آن را دور بدن می‌کشند و سپس با تکه چپ، آن را می‌پوشانند. این حالت تنها هنگام شرکت در مراسم خاکسپاری تغییر می‌کند.
  4. یقه لباس زیر را مرتب کنید

نحوه بستن اوبی

روش های زیادی برای بستن اوبی وجود دارد. اما عموما اوبی برای دختران به شکل پاپیون و برای زن ها ساده بسته می شود. آموزش بستن اوبی به علت پیچیده بودن از گفتار خارج است بنابراین آموزش تصویری آن را قرار می دهم.

Tsubaki
زمانی که خودم با سختی ژاپنی رو یاد گرفتم یا درباره ی ژاپن مطالعه میکردم ، با خودم گفتم چرا من کاری نکنم تا کسانی که مثل منن به کنجکاوی هاشون راحت تر پاسخ ندن؟ این شد که بالاخره موفق شدم داروما رو تاسیس کنم. اینجا شما میتونید هرچیزی درباره ی ژاپن رو پیدا کنید! اگه مشغله ی کاریم بذاره، سعی میکنم زود به زود آپدیت کنم! و اینو بدونین نظرات و استقبال شما رابطه ی مستقیمی با انگیزه ی من برای آپدیت داره. پس یادتون نره حتما نظر بذارین. ممنون
guest
1 دیدگاه
جدیدترین ها
قدیمی ترین ها بیشترین امتیاز داده شده ها
دیدگاه های درون خطی
دیدن همه ی دیدگاه ها
liliom

نحوه ی بستن اوبی خیلی جالب بود🤔👍👏💜