دستور تهیه آنپان

مبدا پیدایش آنپان در سال ۱۸۷۴ در دوران میجی ابداع شد. دوران سامورایی ها به سر آمد و ژاپن مدرنیزه می شد. وقتی که فرهنگ غرب از جمله نان و سایر خوراک های فردی با شور و علاقه ی فراوانی توسط ژاپنی ها مورد استفاده قرار می گرفت، دوران جدیدی به شمار می آید. اما با توجه به این که برنج خوراک عمده ی ژاپنی ها به شمار می آمد مدتی طول کشید که تبدیل آن به شکل نان در بین مورد جا بیفتد.
یاسوبه ای کیمورا، در تلاش برای تهیه ی یک نان متناسب ذائقه ی ژاپنی ها بود و در سال ۱۸۶۹ یک نان فروشی تاسیس کرد. پس از شماری آزمون و خطا، یاسوبه ای و پسرش ایزابوروآنپان را ابداع کردند، یک نان که ترکیبی از سبک غربی و ژاپنی بود. آنها داخل نان های سبک غربی را با خمیر لوبیای قرمز و سنتی پر کردند. خمیر مایه ی این خمیر یک مخمر ساخت ژاپن شامل برنج، برنج مالت دار و آب است که برای آغازگر تخمیر در زمان درست کردن ساکه مورد استفاده قرار می گیرند.
آنپان در سال ۱۸۷۵ به خاندان سلطنتی ارایه می شد و این باعث گسترش آنپان در سراسر کشور شد. 

❖ مواد لازم:

  • آرد نان ، ۱۵۰ گرم
  • یک قاشق غذاخوری شکر
  • نصف قاشق چایخوری نمک
  • یک قاشق چایخوری مخمر خشک
  • شیر، ۹۰ میلی لیتر
  • یک عدد تخم مرغ
  • ده گرم کره
  • ۱۲۰ گرم آن یا خمیر لوبیای قرمز (به دستور غذای زنزای مراجعه کنید). شما همچنین به مقداری آرد برای پاشیدن روی آنها نیاز دارید.
❖ دستورالعمل:
در یک کاسه، ۱۵۰ گرم آرد نان قرار دهید. سپس به داخل این کاسه یک قاشق غذاخوری شکر و نصف قاشق چایخوری نمک بیافزایید و سپس خوب با یک قاشق مخلوط کنید. در یک کاسه ی جداگانه یک قاشق چایخوری مخمر خشک به میزان ۹۰ میلی لیتر شیر بریزید.تخم مرغ ها را با یک جفت چوب غذاخوری، خوب بزنید. سپس یک قاشق غذاخوری تخم مرغ زده شده را به شیر و مخمر خشک اضافه کنید. مخلوط تخم مرغ زده شده و شیر را همراه آرد نان به داخل کاسه بریزید و همه را به وسیله ی یک کفگیر چوبی، به خوبی هم بزنید. مخلوط را تا زمانی هم بزنید که دیگر چسبناک نباشد و تبدیل به یک توده ی منسجم شود. سپس آن را با دستان خود ورز دهید. وقتی که این مخلوط تبدیل به یک توده ی خمیر شد، آن را روی یک تخته ی کار قرار دهید تا بیشتر آنرا ورز دهید. خمیر را به مدت حدود ۱۰ دقیقه ورز دهید. سپس کره را اضافه کنید. این کار را با پهن کردن خمیر، تکه تکه کردن کره به قطعه های کوچک کره و قرار دادن آن بر روی خمیر آغاز می کنیم . با دستان خود کره را روی خمیر بمالید. سپس خمیر را بپیچید تا کره را در بر بگیرد و خمیر را کمی بیشتر ورز دهید. دوباره، آن را بلند کنید و روی تخته ی کار چند بار پرت کنید. این کار را حدود پنج دقیقه انجام دهید.خمیر را به مدت حدود ۱۰ دقیقه ورز دهید.
هر از گاهی خمیر را بردارید و روی تخته ی کار پرت کنید. کره را به خمیر اضافه کنید و به مدت حدود پنج دقیقه ی دیگر آن را ورز دهید و پرت کنید. خمیر را به شکل توپ در آورید و داخل یک کاسه قرار دهید.یک تکه پوشش پلاستیکی را روی کاسه قرار دهید تا خمیر خشک نشود. کاسه را در یک محل گرم قرار دهید که دمای آن حدود ۳۰ درجه ی سانتی گراد باشد تا خمیر به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه ور بیاید. اگر دمای اتاق خیلی سرد باشد می توانید کاسه ی حاوی خمیر را داخل یک کاسه ی بزرگتر بگذارید که در آن آب گرم ۳۰ درجه سانتی گرادی ریخته اید. کاسه را به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بگذارید بماند و یک تکه پوشش پلاستیکی روی کاسه ی بزرگتر بکشید.خمیر را روی تخته ی کار قرار دهید و با کف دست آن را ورز دهید تا تمام گاز اضافی خود را خارج کند. خمیر را به هشت قسمت تقسیم کنید. هر تکه را به شکل توپ در آورید. روی سطح تخته ی کار آرد بپاشید. با کف دست هر یک از تکه ها را کمی به پایین فشار دهید تا به شکل دایره هایی به ضخامت ۲ سانتی متر درآیند. با انگشتان خود لبه ها را به پایین فشار داده و پهن کنید تا به شکل یک دایره به شعاع ۶ سانتی متر در آید. یک دایره از خمیرها را برداشته و کف دست خود قرار دهید و با انگشت اشاره ی خود وسط آن را فشار دهید. خمیر لوبیای قرمز را که آماده شده است به هشت قسمت تقسیم کنید. یکی از قسمت ها را وسط این دایره قرار دهید، و خمیرهای اطراف آن را روی مایه وسط آن برگردانید و آن را بپیچید. این کار را برای گلوله های خمیر دیگر نیز تکرار کنید.خمیرهای پرشده از لوبیای شیرین را در یک سینی فر قرار دهید و آن را روی یک قابلمه ی پر از آب جوش با دمای ۴۰ درجه ی سانتی گراد بگذارید. نخست یک تکه پوشش پلاستیکی را روی سینی بکشید و سپس روی آن یک دستمال مرطوب آشپزخانه قرار دهید بگذارید برای بار دوم به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه خمیر ور بیاید.نان ها را با باقی مانده ی تخم مرغ زده شده بپوشانید و نان ها را به مدت ۱۲ تا ۱۳ دقیقه در فر که از قبل ۲۰۰ درجه ی سانتی گراد گرم شده است قرار دهید.
اما اگر فر ندارید، می توانید آنها را در روغن بسیار سرخ کنید. در این مورد، آنها را با تخم مرغ زده شده نپوشانید. نان ها را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه در روغن گیاهی سرخ کنید که به دمای ۱۶۰ درجه ی سانتی گراد رسیده است. و وقتی که آنها را از روغن خارج می کنید، رویشان شکر بپاشید.
Anpan (2)
آن پان
Tsubaki
زمانی که خودم با سختی ژاپنی رو یاد گرفتم یا درباره ی ژاپن مطالعه میکردم ، با خودم گفتم چرا من کاری نکنم تا کسانی که مثل منن به کنجکاوی هاشون راحت تر پاسخ ندن؟ این شد که بالاخره موفق شدم داروما رو تاسیس کنم. اینجا شما میتونید هرچیزی درباره ی ژاپن رو پیدا کنید! اگه مشغله ی کاریم بذاره، سعی میکنم زود به زود آپدیت کنم! و اینو بدونین نظرات و استقبال شما رابطه ی مستقیمی با انگیزه ی من برای آپدیت داره. پس یادتون نره حتما نظر بذارین. ممنون
guest
4 دیدگاه
جدیدترین ها
قدیمی ترین ها بیشترین امتیاز داده شده ها
دیدگاه های درون خطی
دیدن همه ی دیدگاه ها
Pari

سلام
طرز تهیه “آن (خمیرلوبیاقرمز)” و “زنزای” رو توی سایت نمیزارید؟

فاطمه

وااای دستتون دردنکنه
کاش بیشتر از اینا (دستور غذا های ژاپنی) بذارید
مخصوصا رامن و اینا