تاناباتا ماتسوری (جشن تاناباتا)

تاناباتا (به ژاپنی: 七夕 Tanabata) به معنی عصر روز هفتم یکی از جشن‌های رایج در کشور ژاپن است. این جشن به مناسبت ملاقات ستارهٔ اوری‌هیمه کرکس نشسته با ستارهٔ هیکوباشی کرکس پرنده برگزار می‌شود. بر اساس افسانه‌ها راه شیری (آمانوگاوا، 天の川) رودخانه‌ای در آسمان است که این دو عاشق را از یکدیگر جدا کرده‌است و آنها تنها یکبار در سال یعنی هفتمین روز ماه هفتم میلادی، اجازهٔ دیدار با یکدیگر را دارند. این جشن در شب برگزار می‌شود. مشابه این جشن در کشورهای چین، کره، ویتنام نیز برگزار می‌شود.

همچنین ببینید : جشنواره هانامی

Tanabata 1

دو افسانه چینی

تاناباتا ریشه در جشن چی‌شی (七夕节) یا روز ولنتاین چینی دارد. ستارهٔ کرکس نشسته در ژاپن و چین در افسانهٔ تاناباتا به نام دختر بافنده یا شوکوجو-بوشی (به ژاپنی: 織女星) یا اوری‌هیمه-بوشی (به ژاپنی: 織姫星) شناخته می‌شود که بافنده‌ای ماهر و دختر سختکوش خدای آسمان است. این دختر با موافقت پدرش با ستارهٔ گاوچران کرکس پرنده یا کنگیو-بوشی (به ژاپنی: 牽牛星) که مردی بسیار زحمتکش و سختکوش است، ازدواج می‌کند. شادی زندگی با یکدیگر چنان این دو را مشغول می‌کند که از کار کردن باز می‌مانند. بخاطر این خدای آسمان خشمگین شده در سراسر آسمان رودی از ستاره می‌کشد تا این دو نتوانند یکدیگر را ببینند و تنها در هفتمین روز ماه ژوئیه اجازهٔ دیدار به این زوج را می‌دهد. اما این به شرطی است که در این روز باران نبارد اگر در این روز باران ببارد آب رودخانه افزوده شده ملاقات این دو ناممکن می‌شود.

tanabata آئین عشاق یا جشن ستارگان و مبتنی بر یک افسانه‌ی رومانتیک وکهن ِ چینی است. این افسانه مربوط است به دو عاشق بنام های (شوکوجو) و (کن جو). (شوکوجو) شاهزاده خانمی بود که پدرش ازاو خواسته بود یک پارچه‌ی زیبا ببافد. بجای انجام این کار، شاهزاده خانم،عاشق ِ چوپانی بنام (کن جو) شد. هنگامی که پادشاه پی برد که پارچه بافته نشده و دخترش دل درگرو یک آدم معمولی گذاشته است، بخشم آمد و دختر و عاشقش را به آسمان فرستاد. او فرمان داد که این دو تنها سالی یکبارمجازند درتاباناتا یکدیگر را ببینند. اما هنگامی که این دو عاشق بدفرجام تلاش کردند یکدیگر را ببینند توفیق نیافتند زیرا نتوانستند از آسمان عبور کنند. مرغان ِعشق دلشان به حال ِآنان سوخت و بال‌های خود را بین دو ستاره گستردند و جاده‌ی شیری را بوجود آوردند. از این راه است که (شوکوجو) و(کن جو) قادرند سالی یکباریکدیگر را ببینند. دو ستاره‌ای که با این جشن مرتبط‌اند (آلتر) و (وگا) نام دارند که در دو سرِ جاده‌ی شیری قرار دارند.

 

 

افسانه تاناباتا در ژاپن:

0_65d8f_e2e988aa_L
اوریهیمه و هیکوبوشی

این افسانه در ژاپن هم تقریبا به همین صورت هست. افسانه ژاپنی ها میگویند اوریهیمه (ستاره وگا) یا پرنسس بافنده دختر شاه آسمان بوده و و وظیفه اش بافندگی بوده که بعد از ازدواج با پرنس چوپان یا هیکوبوشی (ستاره التیر) این وظیفه یادش میره و برای همین پدرش هر دوی اونها رو به دورترین فاصله از هم تبعید میکنه و بهشون اجازه میده فقط یک بار در سال همدیگه رو ببینند.

 

 

مراسم تاناباتا:

Tanabata 4
جشن تاناباتا (برای بزرگتر دیدن کلیک کنید)

از چند روز قبل در همه فروشگاه ها یا اماکن عمومی درختهای بامبو و کاغذهای رنگی کوچیک رو می توان دید که مخصوص نوشتن آرزوهاست.
ژاپنی ها باور دارند که در این شب هر آرزویی بکنند برآورده میشه. برای همین آرزوهاشون رو روی این کاغذهای مینویسند و اونها رو از شاخه های بامبو آویزون میکنند و در این شب درختها رو به آب رودخونه میدند و بعد اونها رو آتش میزنند. معمولا در این شب آتش بازی میکنند و اکثرن هم مثل تمام جشنهای ملی کیمونو می پوشند. معروفترین فستیوال هم در شهر سندایی برگزار میشه.

 

شعری هم وجود دارد که مربوط به این شب است:

笹の葉 さらさら

軒端にゆれる

お星様 キラキラ

金銀砂ご

Sasa no ha sara-sara

Nokiba ni yureru

Ohoshi-sama kirakira

Kin Gin sunago

درختان بامبو خش خش می کنند

در لبه بام تکان می خورند

ستارگان چشمک می زنند

طلا و نقره مانند دانه های شن هستند

توجه: ادبیات ژاپن ادبیاتی سنگین است که ترجمه ی آثار آن ممکن است معنی و مفهوم ان شعر را از آن بگیرد.به همین خاطر شاید شعر بالا بی معنی به نظر برسد!

 

تاناباتا ماتسوری
تاناباتا ماتسوری
تاناباتا ماتسوری
تاناباتا ماتسوری
تاناباتا ماتسوری
تاناباتا ماتسوری
photo_2017-01-26_09-05-05
تاناباتا ماتسوری
جشن تاناباتا
جشن تاناباتا
جشن تاناباتا
اوریهیمه و هیکوبویوشی
Tsubaki
زمانی که خودم با سختی ژاپنی رو یاد گرفتم یا درباره ی ژاپن مطالعه میکردم ، با خودم گفتم چرا من کاری نکنم تا کسانی که مثل منن به کنجکاوی هاشون راحت تر پاسخ ندن؟ این شد که بالاخره موفق شدم داروما رو تاسیس کنم. اینجا شما میتونید هرچیزی درباره ی ژاپن رو پیدا کنید! اگه مشغله ی کاریم بذاره، سعی میکنم زود به زود آپدیت کنم! و اینو بدونین نظرات و استقبال شما رابطه ی مستقیمی با انگیزه ی من برای آپدیت داره. پس یادتون نره حتما نظر بذارین. ممنون
guest
2 دیدگاه
جدیدترین ها
قدیمی ترین ها بیشترین امتیاز داده شده ها
دیدگاه های درون خطی
دیدن همه ی دیدگاه ها
ارین

درسته که تو این جشن هر زوجی همدیگرو ببوسن خوشبخت میشن؟

Tsubaki

سلام دوست عزیزم.
بله همچین تفکری وجود داره