نگاهی اجمالی به انواع کیمونو ی بانوان (معرفی همه کیمونو ها)

کیمونو از سبک رسمی تا غیر رسمی گستردگی زیادی دارد. سطح زندگی بانوان عمدتا از روی الگوی پارچه و رنگ تعیین می شود. کیمونوی زنان متاهل آستین کوتاه تری نسبت به مجرد ها دارد. به عبارت دیگر آستین بلند نشانه ی این است که آن شخص ازدواج نکرده است! ابریشم، مطلوب ترین و رسمی ترین نوع پارچه برای دوخت کیمونو به حساب می آید. کیمونوی ساخته شده از پنبه و پلی استر معمولا در سبک های غیر رسمی به کار برده می شوند. با داروما همراه باشید تا با هم نگاهی اجمالی به انواع کیمونو ی بانوان داشته باشیم

بسیاری از بانوان مدرن ژاپنی فاقد مهارت لازم جهت پوشیدن کیمونو می باشند. لباس کیمونوی بانوان متشکل از ۱۲ قطعه جداگانه یا بیشتر است که پوشیدن آن به مهارت های خاصی نیاز دارد. در ژاپن سالیانه چند مناسبت برگزار می شود که پوشیدن کیمونو در آن جایز تر است. بنابراین بانوان سعی میکنند برای چنین شب های خاصی به مغازه های خرید کیمونو یا آرایشگاه مراجعه کنند تا خود را آراسته کنند. انتخاب نوع مناسب کیمونو نیاز به دانش نمادگرایی و ظریف پیام های اجتماعی پوشاک دارد و منعکس کننده سن زن، وضعیت تاهل و سطح تشریفات آن شخص است.

فوریسوده – furisode – 振袖

فوریسوده به معنای واقعی کلمه به عنوان یکی از آستین بلندترین های دنیای کیمونو معرفی می شود. طول آستین ها در این سبک از کیمونو بین ۳۹ الی ۴۲ اینچ(چیزی در حدود ۱۱۰ سانتی متر) می رسد. آستین ها با فاصله ی کمی به بدن متصل شده است. این کیمونوی رسمی مناسب برای بانوان مجرد است که معمولا با الگو های رنگی که کل لباس را گرفته پوشیده شده .فوریسوده رسمی ترین سبک از کیمونوی کهن است که توسط زنان جوان مجرد به تن می شده است…
فوریسوده عموما از ابریشم رنگ روشن ساخته شده است و معمولا توسط پدر و مادر برای دختران جوان اجاره شده یا در هنگام جشن روز ورود به سن ۲۰ سالگی یعنی زمانی که به سن قانونی می رسند، خریداری می شود! پوشیدن فوریسوده دلالت بر این دارد که شخص، یک بزرگسال قانونی به حساب می آید و در نتیجه آمادگی ازدواج را خواهد داشت! در این مفهوم یک فوریسوده ممکن است به لباس رسمی پوشیده شده توسط دبوتانتس در غرب تشبیه شده باشد. آن ها را معمولا در مراسماتی خاص به طور مثال سیجین شیکی و بستگان زن مجرد از خانواده عروس در مراسمات عروسی به تن می کنند.

فوریسوده

ایروتومه سوده – Irotomesode – 色留袖

ایروتومه سوده یک کیمونوی رنگی است که نقش و نگار آن تنها از کمر به پایین قرار دارد. ایروتومه سوده از پنج نماد خانوادگی تشکیل شده که شکل رسمی آن به عنوان کورتومه سوده شناخته می شود و توسط زنان متاهل و معمولا بستگان نزدیک به عروس و داماد در مراسم عروسی و مراسم مدال در دادگاه سلطنتی پوشیده می شود. یک ایروتومه سوده ممکن است دارای سه یا یک کامون باشد. از ایروتومه سوده به عنوان یک کیمونوی نیمه رسمی در مراسم میهمانی و تقدیر استفاده می شود.

کوروتومه سوده – Kurotomesode – 黒留袖

یک کیمونوی سیاه که طرح آن تنها در زیر کمر قرار دارد. کوروتومه سوده رسمی ترین کیمونوی زنان متاهل است. آنها اغلب توسط مادران عروس و داماد در مراسم عروسی پوشیده می شوند. کوروتومه سوده معمولا دارای پنج کامون (نمادی ژاپنی که جنبه تزئینی دارد یا برای شناسایی خاندان ها بکار می رود) است که بر روی آستین؛ سینه و پشت قرار گرفته.

هومونگی – 訪問着 – Hōmongi

در معنای لغوی به عنوان لباس پوشیدن ترجمه می شود و توسط الگوهایی که بیش از شانه؛ درز و آسین ادامه دارد توصیف می شود. هومونگی ممکن است توسط بانوان متاهل یا دوشیزگان پوشیده شود. اغلب دوستان عروس (بجز خویشاوندان) هومونگی را در عروسی می پوشند. همچنین ممکن است در جشن های رسمی نیز پوشیده شود. پونگی هومونگی برای ارتقاء کیمونو پس از جنگ جهانی اول طراحی شد.آنها به عنوان لباس های غیرجدی پوشیده می شدند.

هومونگی

شیروکاکه شیتا – شیروموکو – Shirokakeshita – Shiromoku

شیرو به معنای سفید و شیروکاکِشیتا به کیمونوی سفید عروس می گویند که توسط عروس در مراسم عروسی شینتویی پوشیده می شود. نوعی تاج به نام تسونوکاکوشی که به عقیده ژاپنی ها برای پوشاندن شاخ های حسادت است یا واتابوشی که نوعی کلاه به حساب می آید و معادل حجاب است استفاده می شود که چهره ی عروس را پنهان می سازد. کیمونوی عروسی که عموما سفید است به معنای نشان دادن پاکی بدن و ذهن؛ و همچنین تمایل عروس برای رنگ آمیزی یا وفق دادن خود با خانواده جدید است .این عمومی ترین رسم برای پوشیدن لباس عروسی است. همچنین عروس ممکن است یک اوچیکاکه روشن روی کیمونوی سفید خود و بعدا یک هیکی فوریسوده بسیار رنگارنگ به جای سفید بپوشد. یک عروس ژاپنی ممکن است در طول عروسی لباس خود را حدود ۵ بار تغییر دهد و در نهایت یک تومه سوده سیاه بپوشد. امروزه بسیاری از افراد فقط کاکه شیتا ؛ یا هیکی فوریسوده را برای مراسم عروسی انتخاب می کنند.

جونیهیتوئه – Jūnihitoe – 十二単

جونیهیتوئه یک کیمونوی بسیار ظریف و پیچیده است که تنها توسط خانم های قاضی ژاپنی پوشیده می شوند. جونیهیتوئه شامل لایه های مختلف ابریشمی است که از ابریشم سفید درست شده اند. وزن کلی جونیهیتوئه می تواند تا ۲۰ کیلوگرم شود!!! لوازم جانبی و فن دقیقی می خواهد که بتوان آن را با یک طناب هر هم پیچید. امروزه جونیهیتوئه تنها در موزه ها، فیلم ها، شو های لباس و نیز به عنوان جاذبه توریستی یا جشنواره های خاص دیده می شود. این لباس یکی از گران ترین لباس های ژاپنیست که فقط خانواده سلطنتی هنوز رسما از آنها در بعضی وظایف خود استفاده می کند.

اوچیکاکه – Uchikake – 打掛

اوچیکاکه یک کیمونوی بسیار رسمی است که فقط توسط عروس خانم ها یا اجراهای مهم پوشیده می شود. اوچیکاکه اغلب به شدت زربافت است و یک کیمونوی خارجی دارد که مانند یک کت، روی اوبی پوشیده می شود و آن را می پوشاند. بنابراین هرگز اوبی را اطراف اوچیکاکه نمی بندند. با اوچیکاکه معمولا روی کفپوش ها راه می روند. این هم به همین خاطر است که در امتداد انتهای کیمونو؛ با لایه ای نرم یا بالشتک پوشانده شده که هنگام قدم برداشتن روی زمین کشیده می شود. اوچیکاکه ی لباس عروس سفید است یا اگر رنگارنگ باشد از قرمز به عنوان رنگ پایه استفاده می شود.

ایروموجی – Iromuji – 色無地

ایروموجی یا کیمونوی رنگی که هم توسط زنان متاهل و هم دوشیزگان پوشیده می شود. آنها عمدتا برای مراسم چای به تن می شوند. ابریشم رنگ داده شده ممکن است شکل داده شود (رینزو، شبیه به ژاکارد) اما دارای الگوهای رنگی متفاوت نیست . واژه “موجی” به معنای ساده یا جامد و “ایرو” به معنای رنگ است.

کومون – Komon – 小紋

کیمونویی با یک الگوی تکراری کوچک که در سراسر لباس پخش شده است را کومون می نامند. این سبک کمتر دیده می شود و ممکن است در اطراف شهر پوشیده شود و یا با یک اوبی رسمی برای رستوران پوشیده شود. هم بانوان متاهل و هم مجرد می توانند کومون را بپوشند.

ادو کومون – Edo komon – 江戸小紋

ادو کومون یک نوع از کومون است که از طرح های کوچک مرتب به صورت متراکم تشکیل شده است. تکنیک رنگرزی ادوکومون در دوره ادو با کلاس سامورایی آغاز شد. یک کیمونو با این نوع الگو از همان فرمول به عنوان یک ایروموجی است.

موفوکو – Mofuku – 喪服

موفوکو لباس رسمی برای مردان و زنان در حین عزاداری است. مردان و زنان هردو کیمونویی از ابریشم سیاه و سفید با پنج لایه لباس های زیرین سفید و تابی سفید می پوشند. برای بانوان اوبی و تمام اجزای جانبی نیز سیاه و سفید هستند. مردان نیز یک هاکامای سیاه سفید یا مشکی خاکستری راه راه به همراه زوری سیاه می پوشند. موفوکو های کاملا مشکی معمولا برای خانواده و دیگر اشخاصی که به مرحوم نزدیک بودند مورد استفاده قرار می گیرد

تسوکه ساجه – Tsukesage – 付け下げ

تسوکه ساجه نقش و نگار های کمتری دارد که مساحت کوچکتری را نیز که البته معمولا در زیر کمر قرار دارد؛ شامل می شود. از هومونگی رسمی تر است. آنها همچنین ممکن است توسط زنان متاهل پوشیده شوند. تفاوتش با هومونگی در اندازه ی نقش ها و اتصال درزهاست. معمولا تسوکه ساجه برای جشن ها استفاده می شود نه در مراسمات!

سُسوهیکی – هیکیزوری – 引きずり – Susohiki – Hikizuri

سسوهیکی ها معمولا توسط گیشا ها یا هنرمندان رقص ژاپنی سنتی استفاده می شوند. دامنه ی این نوع کیمونو بسیار طولانیست به طوری که روی زمین کشیده می شود. سسوهیکی در لغت نیز به معنای کلمه “دامن” است. جایی که یک کیمونوی طبیعی برای زنان به طور معمول به ۱.۵الی ۱.۶ متر می رسد؛ سسوهیکی می تواند تا ۲ متر طول داشته باشد! به همین خاطر است که گیشا و مایکو درهنگاه راه رفتن؛ در بیرون؛ دامن خود را بلند می کنند! دلیل دیگر آن نیز برای نشان دادن “ناگاجوبان”زیبای خود یا آنچه زیر کیمونو می پوشند است.

یوکاتا – Yukata – 浴衣

یک لباس کیمونوی غیر معمول برای استفاده در تابستان است. معمولا از پنبه؛ کتان یا کنف ساخته می شود. یوکاتا به طور غیر رسمی؛ اغلب در جشنواره های فضای باز مانند هانابی(آتش بازی) و فستیوال بون اودوری(جشنواره رقص) توسط مردان و زنان در تمام سنین پوشیده می شود. همچنین یوکاتا در ریوکان (خانه سنتی ژاپنی) به ویژه پس از حمام در اونسن (چشمه آب گرم) پوشیده می شود

اودوری کاتامیگاواری – Odori Katamigawari – 踊り肩身代わり

واژه ی “اودوری” در زبان ژاپنی به معنای «رقص» است. “کاتامیگاواری” نیز به معنای «نیمه» ! این ترکیب لغت اشاره به کیمونویی دارد که نصف آن یک طرح و نصف دیگر آن طرحی دیگر است. این نوع رنگ بندی تنها در کیمونو های مخصوص رقص دیده می شود. بسیاری از اودوری کیمونو ها از نوع تسوکه ساجه، هومونگی یا کومون هستند. آنها اغلب از پارچه های مصنوعی ساخته می شوند که این قابلیت اجازه می دهد برخلاف ابریشم قابلیت بارها شسته شدن را داشته باشد.

توجه ! حق تکثیر این مقاله محفوظ است و کپی یا انتشار آن در هر سایت، کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام و هرگونه شبکه های اجتماعی دیگر ممنوع می باشد!
Tsubaki
زمانی که خودم با سختی ژاپنی رو یاد گرفتم یا درباره ی ژاپن مطالعه میکردم ، با خودم گفتم چرا من کاری نکنم تا کسانی که مثل منن به کنجکاوی هاشون راحت تر پاسخ ندن؟ این شد که بالاخره موفق شدم داروما رو تاسیس کنم. اینجا شما میتونید هرچیزی درباره ی ژاپن رو پیدا کنید! اگه مشغله ی کاریم بذاره، سعی میکنم زود به زود آپدیت کنم! و اینو بدونین نظرات و استقبال شما رابطه ی مستقیمی با انگیزه ی من برای آپدیت داره. پس یادتون نره حتما نظر بذارین. ممنون
guest
2 دیدگاه
جدیدترین ها
قدیمی ترین ها بیشترین امتیاز داده شده ها
دیدگاه های درون خطی
دیدن همه ی دیدگاه ها
هلیا

وایییییی لباساشون چه باحاله حتما باید خیلی گرون باشه؟ولی خیلی خاصه جالب بود برام.سایتتون بینظیره