لوازم مراسم چای

تجهیزات و لوازم چای چادوگو(茶道具 chadōgu) نامیده می شود. طیف گسترده ای از چادوگو در دسترس است و سبک ها و نقوش مختلف برای وقایع مختلف و در فصول متخلف مورد استفاده قرار می گیرند. تمام ابزارها برای مراسم چای با دقت به عنوان وسایلی نفیس نگهداری می شود. آنها با وسواس قبل و بعد از هربار استفاده و قبل از ذخیره سازی تمیز می شوند و برخی از آنها تنها با دستکش های دست نگهداری می شوند. برخی اجسام مانند شیشه های ذخیره سازی چای (چیگوسا Chigusa) چنان مورد احترام بودند که به آنها توسط مردم یک نام مناسب و قابل تحسین داده شد و در اسناد متعدد به ثبت رسیده است.

با داروما همراه باشید چند نمونه لوازم چای را با هم بررسی کنیم:

چاکین (茶巾Chakin): چاکین یک پارچه مستطیلی سفید از جنس کتان یا کنف است که عمدتا برای پاک کردن کاسه چای مورد استفاده قرار می گیرد.در مراسم چای چاکین را با آداب خاص و  به زیبایی حرکت می دهند تا کاسه ی چای را با آن تمیز کنند.

 

کاسه چای یا چاوان (茶碗 chawan): کاسه چای در طیف وسیعی از اندازه و سبک ها در دسترس است و در سبک های مختلف برای چای های غلیظ و رقیق مورد استفاده قرار می گیرد. کاسه کم عمق، که به چای اجازه می دهد به سرعت سرد شود؛ در تابستان استفاده می شود. کاسه عمیق در زمستان استفاده می شود. کاسه غالبا توسط سازندگان و یا صاحبان آنها و یا توسط یک استاد چای نامگذاری می شود. کاسه ها از بیش از چهارصد سال پیش تا امروزه استفاده شده اند، اما تنها در موارد خاص غیر منتظره! بهترین کاسه ها با دست ساخته می شوند و برخی از کاسه ها بسیار ارزشمندند.بی نظمی و عیوب با ارزش آنها اغلب در جلوی کاسه برجسته شده است.

انواع چاوان عمیق و کم مسطح با طرح های مختلف

 

ناتسومه یا چایره (or茶入): یک ظرف کوچک سرپوشیده است که پودر چای در آن برای استفاده در مراسم چای نگهداری می شود.

ناتسومه
انواع ناتسومه جدید؛ سنتی و مدرن

 

اسکوپ چای یا چاشاکو (茶杓 chashaku): قاشق چای به طور کلی توسط یک قطعه واحد از بامبو کنده کاری شده.اگرچه آنها نیز ممکن است از عاج یا چوب نیز ساخته شده باشد. چاشاکو برای ریختن پودر چای درون کاسه چای استفاده می شود. در مرکز تقریبی  بعضی اسکوپ های بامبو یک برآمدگی کوچک وجود دارد. اسکوپ بزرگتر برای انتقال چای به داخل ناتسومه (برای تهیه مقدمات) استفاده می شود اما آنها توسط میهمانان دیده نمی شود. رنگ ها و سبک های مختلف در سنت های چای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع چاشاکو

 

همزن چای یا چاسن (茶筅 chasen): چاسن وظیفه ی مخلوط کردن پودر چای با آب داغ را دارد. این وسیله از یک تکه از بامبو تراشیده شده و در انواع مختلف موجود می باشد. چاسن ها بسیار آسیب پذیر بوده و به سرعت فرسوده می شوند و میزبان باید یک عدد جدید از آن را در مراسم های چاکای یا چاجی داشته باشد.

چاسن (茶筅 chasen)

 

هیشاکو (柄杓 Hishaku ): هیشاکو یک ملاقه بلند بامبو است که برای انتقال آب داغ از کاما(ظرف جوش آمدن آب) به چاوان در هنگام سرو چای استفاده می شود. اندازه های مختلف از آن برای مراسمات مختلف و در فصول مختلف استفاده می شود. یک مورد بزرگ تر آن برای مراسم تطهیر دست ها قبل از ورود به اتاق چای در تسوکوبای (Tsukubai) که در باغ قرار دارد به کار می رود.

هیشاکو (柄杓 Hishaku)
لوازم مراسم چای
Tsubaki
زمانی که خودم با سختی ژاپنی رو یاد گرفتم یا درباره ی ژاپن مطالعه میکردم ، با خودم گفتم چرا من کاری نکنم تا کسانی که مثل منن به کنجکاوی هاشون راحت تر پاسخ ندن؟ این شد که بالاخره موفق شدم داروما رو تاسیس کنم. اینجا شما میتونید هرچیزی درباره ی ژاپن رو پیدا کنید! اگه مشغله ی کاریم بذاره، سعی میکنم زود به زود آپدیت کنم! و اینو بدونین نظرات و استقبال شما رابطه ی مستقیمی با انگیزه ی من برای آپدیت داره. پس یادتون نره حتما نظر بذارین. ممنون
guest
0 دیدگاه
دیدگاه های درون خطی
دیدن همه ی دیدگاه ها