دستور تهیه اوکونومیاکی

چند نوع پخت برای اوکونومیاکی وجود دارد. در ژاپن خوک و کلم رایج ترین آنهاست. اما اختاپوس، تخم ماهی روغنی که به مِنتایکو معروف است، پنیر، کیمچی (یا ترشی تند کُره ای) و موچی (کیک برنج ژاپنی) نیز از مواد پرطرفدار هستند. اوکونومی-یاکی را همچنین می توان با لایه ای از رشته های سرخ شده روی آن سرو کرد، که در این صورت به آن مودان- یاکی می گویند. این هم خیلی محبوب است. همه نوع مواد اولیه داخل غذا وهمچنین موادی برای پوشاندن روی آن وجود دارند، اما دو سبک اصلی برای پخت اوکونومی-یاکی هستند به نام های سبک کانسای و سبک هیروشیما.  سبک کانسای این غذا همانی است که در زیر به شما آموزش داده می شود. مواد با خمیر مخلوط می شوند. اما در سبک هیروشیمای اوکونومی-یاکی، خمیر متشکل از آب و آرد آن مانند کرپ ، کف ماهیتابه پهن می شود و سپس روی آن یک لایه از اجزای این غذا مانند تکه های باریک باریک کلم، جوانه ی لوبیا و گوشت خوک قرار می دهند. یک لایه از رشته های سرخ شده اضافه می شود و سپس یک لایه تخم مرغ زده ی شده ی سرخ شده روی آن قرار می دهند. گفته می شود غذاهای متشکل از خمیر آرد و آب در مراسم چای «سن نو ریکیو» سرو می شده است. سن نو ریکیو، یکی از شخصیت های معروف قرن شانزدهم است که تلاش های بسیاری برای ایجاد و توسعه ی مراسم چای در ژاپن کرد.
در دوره ی اصلاحات میجی از اواخر قرن نوزدهم، غرفه های کنار جاده ای شروع به فروش یوشوکو-یاکی یا کرپ به سبک غربی، کردند. این کرپ ها از خمیر نازک درست می شدند که روی آنها ورقه هایی از پودر ماهی خشک، تره فرنگی و یک سس قرار می گرفت.

❖ مواد لازم:

  • هشتاد گرم میگو
  • دویست گرم کلم
  • یک عدد تخم مرغ
  • صد گرم آرد
  • نصف فنجان آب (صد میلی لیتر)
  • نصف قاشق چایخوری نمک (دو و نیم گرم)
  • فلفل برای چاشنی
  • یک قاشق چایخوری سس سویا (پنج میلی لیتر)
  • روغن نباتی سرخ کردنی

❖ سس اوکونومیاکی:

  • دو قاشق غذاخوری سس گوجه فرنگی (سی میلی لیتر)
  • یک قاشق غذاخوری سس سویا (پانزده میلی لیتر)
  • سس مایونز (اختیاری)
❖ دستور العمل:

میگو. را به تکه های یک سانتی متری ببرید. کاهو را به تکه های نیم سانتی متری خورد کنید.تخم مرغ ها را شکسته و در یک کاسه بریزید. به آن آب و همچنین نمک، سس سویا و فلفل اضافه کنید. سپس آرد را اضافه کرده تا اینکه خمیری با غلظت مناسب و قابل قبول به دست آید.کلم و میگو را به آن اضافه کنید. آنها را به خوبی مخلوط کنید تا اینکه با خمیر پوشانده شوند.ماهیتابه را روی گاز بگذارید تا گرم شود بعد کمی با روغن نباتی آن را چرب کنید. خمیر را به شکل دایره داخل ماهیتابه پهن کنید تا اینکه حدود ۲ سانتیمتر ضخامت داشته باشد. سپس در ماهیتابه را بگذارید و آن را با حرارت کم بپزید تا اینکه زیر خمیر به رنگ قهوه ای درخشان در بیاید. این باید حدود ۷ تا ۸ دقیقه طول بکشد. هر از چند گاهی با بلند کردن لبه های این خمیر مراقب باشید تا خمیر نسوزد و تغییر رنگ آن را هم بررسی کنید. حالا اوکونومی-یاکی را بر می گردانیم تا روی دیگر آن هم طلایی شود. یک کم روغن از گوشه ی ماهیتابه داخل آن بریزید. در ظرف را یک بار دیگر بگذارید تا اوکونومی-یاکی برای مدت ۷ تا ۸ دقیقه ی دیگر بپزد و تا آن موقع باید آماده شده باشد.سپس روی اوکونومیاکی را سس می ریزیم که از دو قاشق غذاخوری سس یا رب گوجه فرنگی و یک قاشق غذاخوری سس سویا تشکیل شده است. این مواد را خوب با هم مخلوط می کنیم و روی اوکونومی-یاکی را به طور کامل با این سس می پوشانیم. شما همچنین می توانید کمی مایونز روی این لایه ی سس اضافه کنید.
Okonomiyaki 5
اوکونومیاکی در مغازه های اوکونومیاکی فروشی
Okonomiyaki
اوکونومیاکی
Okonomiyaki 2
اوکونومیاکی
Okonomiyaki 3
اوکونومیاکی
Okonomiyaki 4
اوکونومیاکی
Tsubaki
زمانی که خودم با سختی ژاپنی رو یاد گرفتم یا درباره ی ژاپن مطالعه میکردم ، با خودم گفتم چرا من کاری نکنم تا کسانی که مثل منن به کنجکاوی هاشون راحت تر پاسخ ندن؟ این شد که بالاخره موفق شدم داروما رو تاسیس کنم. اینجا شما میتونید هرچیزی درباره ی ژاپن رو پیدا کنید! اگه مشغله ی کاریم بذاره، سعی میکنم زود به زود آپدیت کنم! و اینو بدونین نظرات و استقبال شما رابطه ی مستقیمی با انگیزه ی من برای آپدیت داره. پس یادتون نره حتما نظر بذارین. ممنون
guest
4 دیدگاه
جدیدترین ها
قدیمی ترین ها بیشترین امتیاز داده شده ها
دیدگاه های درون خطی
دیدن همه ی دیدگاه ها
Reza7

سلام و وقت بخیر.
آموزش غذای تاکویاکی رو هم بی زحمت بذارین سنپای.
آریگاتو.

Tsubaki

سلام دوست عزیزم
چشم فردا قرار خواهد گرفت در سایت
ادیت۲: رضای عزیز تاکویاکی غذاییست که با تاکو (هشتپا) و چند جور ادویه ی ژاپنی درست می شود که هیچکدوم از اونها توی ایران پیدا نمی شوند! بهمین دلیل حتی اگر دستور تهیه تاکویاکی اصل رو بذاریم هم شما باز نمیتونید تاوقتی به ژاپن سفر نکردید طعم اصلی اون رو بچشید. با این حال درحال تحقیق جهت پیداکردن روشها و طعمهای جایگزین تاکو و ادویه های اون هستم.. ممکنه کمی بیشتر زمان ببره.. بازم عذرخواهی میکنم….

Reza7

آهان.
ممنون که پیگیر بودید. بجاش رامن و سوشی رو اگه امکان داره قرار بدین.
بازم شرمنده که وقتتون رو گرفت.
ممنون سنسی!

Tsubaki

سلامی دوباره
چشم برای هر دو غذا آموزش های ویدیویی مختلف در همین هفته ی پیش رو قرار خواهم داد.
ممنون از شما که مشارکت میکنید و به من توی انتخاب مطالب کمک میکنید🌺🌺